Google

fredag 8. november 2013

Mariusgenser, 5 år

Denne genseren strikket jeg for en veninne. Hun strikker ikke selv, men visste at datteren ønsket seg en slik til sin sønn og ville gi den i gave. Jeg sa jeg godt kunne strikke en og sendte den i posten til Haugesund i august.

Jeg strikker sjelden gensere som må monteres for jeg synes det er vanskelig å få monteringen fin. Strikker omtrent alltid gensere eller jakker med påstrikket arm. Denne burde kanskje vært strikket med rundfelling, tror den er finere, men min veninne ville ha en klassisk mariusgenser så da ble det det.

Genseren ble strikket av Senjagarn fra nille. Var redd for at halsåpningen ble for liten så jeg laget ett knappehull på hver side av halsåpningen og sydde i knapp.

Jeg hadde ikke mønster til 5-års størrelse, men fant gratis oppskrifter på andre barnegensere på nettet og laget en måltegning basert på gjennomsnitt av de vitale målene. Det funker som regel. Må ha i bakhodet at eldre strikkemønstere har en tendens til å være store i størrelsene. Mariusmønsteret er patentbeskyttet, men kan greit tegnes av fra en gammel genser, men utelater noe av mønsteret til en barnegenser. Må regne omganger og finne ut hvor mye mønsteret måler før man kan ferdigstille mønsteret. Mye blir til mens man holder på, men kalkulator og målebånd må være innen rekkevidde.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar